Skip to content

Ismoyo’s handgemaakte Retro Resin

juni 6, 2012


Voor Kiki’s Collage interviewde ik een paar jaar geleden Ismoyo Green: auteur, vintage & antiek verzamelaar, Etsy verkoper en all-round crafty girl.
Ik leerde haar kennen vlak voordat ze naar New York emigreerde en ik een Monchhichi sleutelhanger via Marktplaats van haar kocht. Deborah, zoals Ismoyo ook genoemd wordt, bracht het harige schatje bij me langs en sindsdien hebben we contact. Natuurlijk bracht Ismoyo me op de hoogte van haar laatste creatieve succes: Retro Resin, een lijn van handgemaakte resin figuurtjes. Nu ben ik normaliter niet zo van het plastic, maar ach… zijn deze ontwerpen niet té lief?!
De hoogste tijd om een lijstje met vragen in Ismoyo’s mailbox te droppen:

Gefeliciteerd met je nieuwe lijn! Waaruit bestaat de Retro Resin Collectie?
“Retro Resin
is mijn nieuwe craft lijn. Schattige resin figuurtjes, wanddecoraties, sieraden en magneten. Gemaakt uit handgemaakte rubber molds, gebaseerd op originele vintage ontwerpen. Modern met een vintage feel.”

Wat inspireerde jou om dit project te starten?
“Ik ben een crafty girl at heart, maar heb me de afgelopen jaren vooral gefocust op mijn vintage shop op Etsy. Zelf creëren miste ik wel, maar het duurde even voordat ik er weer echt de tijd voor kon nemen. Ik houd ervan om nieuwe dingen te leren en werd geïnspireerd door de verschillende resin sieraden die ik zag op Etsy. Al snel ontstond het idee om iets anders te doen met het materiaal en dit te linken aan mijn passie voor vintage design. Retro Resin is het resultaat.”


Waarom ‘resin’? Kun je meer over het materiaal vertellen?

“Afgezien van de ontwerpen die ik maak, heeft het materiaal een vintage link. In de jaren ’70 was knutselen met resin al een populaire DIY tijdsbesteding. Toentertijd werden er veel presse-papiers van gemaakt. Vaak met van die dingetjes erin; vlinders, bloemen, schelpjes. Op mijn blog kun je voorbeelden uit die tijd zien.
Het woord ‘resin’ is misschien onbekend, maar vertaal het naar ‘hard plastic’ en er is al wat meer bij voor te stellen. Veel huishoudelijke producten worden gemaakt van types resin, en bijvoorbeeld nepnagels, maak ook veel speelgoed wordt gemaakt uit resin.”

Het lijkt me echt veel werk om zulke resin figuurtjes te maken…
“Om Retro Resin een vintage look te geven, wilde ik gaan voor iconische designs uit de jaren ’50, ’60 en ’70. Denk bijvoorbeeld aan uiltjes, hertjes, en poedels. Maar dan in een modern jasje. En ik hou van cute, dus alles moest in schattige kleurtjes komen. Uit mijn collectie van oude beeldjes heb ik eerst een selectie gemaakt. Toen moest ik wel nog ‘even’ leren om zelf  ‘rubber molds’ (= rubberen vormpjes) te maken en de uiteindelijke resin afgietselen daarvan. Het kostte veel research en ik heb heel wat tutorials online bekeken. Ook heb ik onderzoek gedaan naar de beste materialen. Maar… toen ik het eenmaal onder de knie had ging het snel, al kwamen er ook wel wat prototypes voorbij die niet helemaal waren wat ik gehoopt had. Zo was daar een eierdopje in de vorm van een kuikentje wat wel gesmolten leek! In mijn archief heb ik nog een aantal originele molds uit de jaren ’60 van een gesloten fabriek uit die tijd.
Wie weet ga ik die ook nog gebruiken voor de Retro Resin lijn.”

Zijn de ontwerpen puur ter decoratie of kan er ook mee gespeeld worden?
“Mijn Retro Resin collectie is niet specifiek ontworpen als speelgoed voor kleine kinderen. De beeldjes en wanddecoraties doen het wel heel goed als interieurdecoratie in babykamertjes!”

Wil je nog iets met ons delen?
“Op dit moment ben ik vooral bezig met het testen en uitbreiden van verschillende kleuren; ik meng alle pigmenten zelf. Op verzoek kan ik ook bepaalde resin ontwerpen in een specifieke kleur maken. Retro Resin is intussen een aparte lijn in mijn vintage Etsy winkel geworden. Mijn shop blijft trouwens gewoon doorgaan. Ik heb een grote, trouwe klantenkring waarvoor ik graag op pad blijf gaan om te zoeken naar mooie en aparte vintage schatten!”

Bedankt voor je antwoorden, Ismoyo!

Meer zien of liken op Facebook? Klik dan op deze links:
http://www.ismoyo.com/retroresin.html
http://www.etsy.com/shop/ismoyo
http://www.facebook.com/retroresin

New York citizen Ismoyo - Deborah - Green is a crafty girl at heart; 
a designer, blogger and Etsy seller. 
She has a special eye for super-adorable vintage finds. 
I've interviewed her once for my other blog Kiki's Collage. Check it out HERE. 

Now Ismoyo is on OSKAR en ik as there is very cute news! 
She has just launched her latest project: Retro Resin. 
A handmade line of resin figurines, magnets, jewelry, and 
wall decoration with a vintage look. Don't you love them?! 
To see more click on the links above. 
Ismoyo will put a translation of the interview here
online on her blog soon!
One Comment leave one →
  1. juni 6, 2012 11:20 pm

    Here is the English translation of the interview: http://blog.ismoyo.com/2012/06/retro-resin-on-oskar-en-ik-blog.html

Geef een reactie

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 339 andere volgers

