Skip to content

Koekje van Lisette’s deeg

januari 7, 2012


Al jaren leef ik vegetarisch en eet ik geen vlees en vis. Soms lepel ik zuivel of tik ik een eitje. Het is maar waar ik zin in heb. Toen ik in verwachting was van Oskar nam ik meer zuivelproducten. Wat me opviel was dat ik toen veel minder ‘drang’ had om noten te eten, terwijl ik voorheen – toen ik dus nauwelijks zuivel at – wel bijna dagelijks naar noten ‘hunkerde’. Sommige noten, zoals bijvoorbeeld amandelen, zijn namelijk rijke bronnen van calcium en eiwitten. Of noten en andere calciumrijke bronnen zoals brocolli en zeewier voldoende zouden zijn geweest om Oskar in 9 maanden tot een gezonde baby te laten groeien én zelf ook geen tekorten te krijgen? Wie weet. Ik wilde er niet mee experimenteren. Tijd om me te verdiepen in en ervaring op te doen met een volledig veganistische levenswijze had ik namelijk niet. En dus volgde ik tijdens mijn zwangerschap wat mijn gevoel en lichaam aangaven.

Oskar – die nu met 7 maanden nog volop aan het wennen is aan vaste voeding – zal thuis altijd zeer gevarieerde vegetarische en veganistische gerechten voorgeschoteld krijgen, maar mag straks zelf kiezen wat hij buiten de deur wil eten of proeven. Natuurlijk hoop ik iets, maar ik wil mijn kind nergens toe dwingen. Hij zal zelf een bewuste keuze maken als hij zo ver is. Net zoals Lisette Kreischer dat deed toen ze tien jaar was en besloot om geen vlees meer te eten.

Lisette Kreischer is de heldin die mijn favoriete kookboek Ecofabulous koken in alle seizoenen heeft samengesteld. Maar ik bewonder deze ‘veggie in pumps’ om nog veel meer geweldige initiatieven die allemaal in het teken staan van 1 ding: een mens-, dier- en milieuvriendelijke levensstijl. Zo was ze het van gezondheid blakende brein achter Rosie and the Cupcake Factory, een lijn van veganistische cupcakes, maar ook verdiepte ze zich in opdracht van The Sea First Foundation in visvervangers: hoe kun je koken met de smaak van de zee zonder de oceanen te belasten? Er valt veel meer over Lisette’s inspirerende werk te vertellen, maar dan wordt de intro tot het recept wat ik wil delen nog langer. Neem een kijkje op Lisette’s prachtig vormgegeven website en je komt veel meer over haar, veganisme en de nieuwe prachtprojecten waar ze mee bezig is te weten!

Geïnspireerd door de recepten van Lisette Kreischer, verheug ik me om straks taarten, cakes en koekjes voor Oskar (en voor wie ze maar wil proeven) te bakken. Allemaal gemaakt van biologische ingrediënten, met bij voorkeur en waar mogelijk: natuurlijke zoetmakers. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog geen bak-ster ben. Wel heb ik al heel wat droge misbaksels op mijn naam staan. Gisteren deelde Lisette dit smulrecept met haar volgers op Facebook. Nog lang niet geschikt voor Oskar, maar wel een toppertje om mee te oefenen, dacht ik zo.

SMAKELIJK WEEKEND!

Chocolate Chip Peanut Vanilla Cookies*

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Meng 2 koppen gezeefd tarwemeel met een theelepel vanillepoeder, 2 theelepels bakpoeder en 1 kop muesli, pinda’s en walnoten (gemalen in de keukenmachine tot kruim). Voeg daar een halve reep zeer pure chocolade fijngehakt aan toe.

Meng in de keukenmachine tot gladde crème: 1 kop plantaardige margarine, 1/2 – 3/4 kop bruine basterdsuiker en 1/4 kop kokosbloemsuiker** of rietsuiker en 2 eetlepels sojamelk. Schep hiervan 3/4 bij het meel en kneed het tot een stevige bal. Is het deeg te droog, voeg dan nog wat van de crème toe. Te nat? Dan nog wat meel erbij.

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Vorm platte balletjes van het deeg en bak de koekjes in ongeveer tien minuten gaar. Laat even afkoelen en serveer de koekjes met een kloddertje overgebleven crème en een glas sojamelk!

* Ik ga deze koekjes maken van biologische ingrediënten, verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel.
** Kokosbloemsuiker is bij de natuurvoedingswinkel te vinden onder de naam Gula Java.

Foto: © Lisette Kreischer

3 reacties leave one →
  1. januari 7, 2012 5:03 pm

    Oei die ga ik ook even uitproberen!!!..

  2. Hiskia permalink
    februari 3, 2012 1:40 pm

    Oh lekker!! Die gaan we hier ook eens proberen, dankje! Ken je het boek van Stefan Kleintjes (?), over kindervoeding met veel vegetarische recepten. Heb het verslonden toen Isis begon met eten.

    • februari 3, 2012 3:12 pm

      🙂 Bedankt voor je comments!
      Nee, ik heb het boek niet (want hoorde dat het gericht is op vrouwen die van BV overstappen naar vaste voeding en ik heb helaas maar 6 wk BV gegeven), maar ik volg (grotendeels) zijn voedingslijst die op borstvoeding.com.

Geef een reactie

