Skip to content

Geheugenspel

februari 20, 2012


Ze zeggen: “9 maanden zwanger, 9 maanden ontzwangeren”. Fijn, alle tijd om de boel weer een beetje in vorm te krijgen. Van de buitenkant is dat aardig gelukt, of beter gezegd: in no time vanzelf gegaan. Daar hoor je me dus niet over klagen. Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is dat ik nog steeds gatenkaas tussen mijn oren heb. En Oskar wordt deze week alweer 9 maanden… Help! Raak ik nog wel van mijn zwangerschapsdementie af?

De graafmachine in mijn bovenkamer is intussen rijp voor de sloop. Kleine, dagelijkse gebeurtenissen vergeet ik regelmatig.”‘Had ik nou al thee ingeschonken of niet?” of “Wat ik wilde zeggen is… euhm, goh, wat wilde ik nou alweer zeggen?” Daarnaast lijken vele gebeurtenissen die vóór mijn zwangerschap plaatsvonden compleet uit mijn geheugen verdwenen. Van hoofdstukken uit mijn jeugd tot pagina’s uit 2011. In het NU leven is nog nooit zo makkelijk voor me geweest!

Ik zal het eerlijk toegeven: sommige herinneringen ben ik liever kwijt dan rijk. En wat ik vandaag vergeten ben kan ik natuurlijk altijd morgen nog doen (mits ik eraan denk). Toch wil ik graag weer wat meer mindful (raar woord eigenlijk) door het leven gaan en in werkelijke aandacht in het moment zijn. Nu ben ik vaak met 101 dingen tegelijk bezig (welke moeder niet?), maar wil ik vaak net zoveel daarna doen. Wat moet mijn hoofd met zoveel informatie? Vergeten dus!

De hoogste tijd om weer vaker te mediteren. Tijdens mijn zwangerschap staarde ik iedere dag in lotushouding naar mijn derde oog, maar sinds de bevalling van Oskar werd mijn dagelijkse zit een wekelijkse en tegenwoordig mediteer ik slechts twee à drie keer per maand. En dat terwijl meditatie juist heilzaam is voor de werking van het kortetermijngeheugen (en voor nog veel meer). Omdat de ochtenden te vol zitten, is het mijn voornemen om iedere avond 10 minuten of langer te mediteren. Ik ben benieuwd hoe snel ik het verschil ga merken.

Ook lijkt het me wel wat om lekker oldskool mijn grijze cellen laten joggen door weer eens een potje Memory te spelen. Dit prachtig vormgegeven spel van illustrator Patrick Hubry is daar volgens mij uitermate geschikt voor!

Foto: Très Plus Cool

No comments yet

Geef een reactie

