Skip to content

Wachten op Oskar

februari 27, 2012


“Dad used to say that trees inhale when people exhale”

– Oskar Schell

8 maart staat gemarkeerd in mijn agenda. Het is niet alleen de dag waarop de Marni-collectie voor H&M in de winkels ligt, maar ook de dag waarop de film Extremely Loud & Incredibly Close eindelijk in première gaat. Met in de hoofdrol: Oskar Schell, gespeeld door Thomas Horn. Zoals je HIER al kunt lezen is ‘mijn’ Oskar naar Oskar Schell vernoemd. Toen ik het gelijknamige boek van auteur Jonathan Safran Foer las, was ik direct verkikkerd op dit pientere ventje en zijn kijk op de wereld.

De negenjarige Oskar Schell woont in New York en is uitvinder, sieradenontwerper, amateur-entomoloog, francofiel, slagwerker, verwoed schrijver van fanmail, pacifist, archeoloog van Central Park, romanticus, Groot Ontdekkingsreiziger, juwelier, acteur (Yorick in de schoolvoorstelling van Hamlet), inconsequent veganist, verzamelaar van: zeldzame munten, vlinders die een natuurlijke dood zijn gestorven, Beatles-spullen, miniatuurcactussen en halfedelstenen.

Tijdens de 9/11 aanslagen is hij zijn vader (in de film gespeeld door Tom Hanks) verloren. In zijn vaders kledingkast vindt Oskar een vaas, en wanneer hij die per ongeluk laat vallen ontdekt hij een vreemd uitziende sleutel. Dan begint de jonge Oskar een zoektocht die hem door de stad New York zal voeren, in een poging betekenis te geven aan de zinloze dood van zijn vader.

Ik ben benieuwd of de film (waarin Sandra Bullock trouwens de moeder van Oskar speelt) me net zo weet te raken als het boekverhaal. Wat heb ik gehuild boven dat boek! Het verhaal is zo aangrijpend, prachtig, ontroerend!
Ik kan niet wachten om de film te zien. Eerst nog een oppas regelen…

Klik HIER voor de trailer.

Afbeeldingen via Tumblr.

One Comment leave one →
  1. april 25, 2012 9:51 am

    heel vet boek ja!!

Geef een reactie

