Skip to content

Woordenlijst zwanger & baby

maart 24, 2012

Toen ik in verwachting was van Oskar, maar ook na zijn geboorte kwam ik met termen in aanraking waar ik werkelijk nog nooit van gehoord had. Ik zet ze hier op een rijtje voor iedereen die zwanger is of net bevallen is. Aanvullingen zijn natuurlijk welkom.

BERG – een (niet-besmettelijke) huidaandoening die bestaat uit gelige of bruinachtige schilfers op het hoofdje of wenkbrauwen van de baby in de eerste vier weken na de geboorte. Oskar heeft er geen last van gehad, maar van andere mama’s weet ik dat de plekjes insmeren met (ongeparfumeerde) babyolie en deze zo lang mogelijk laten intrekken kan helpen. Na het intrekken kun je de week geworden schilfertjes voorzichtig verwijderen met een vochtig washandje of kammetje. Raadpleeg bij twijfel altijd je verloskundige of huisarts.

CO-SLEEPER – een babybedje wat je kunt vastmaken aan je eigen bed. Vooral handig als je borstvoeding geeft en in de nacht dus niet meer je bed uit hoeft, maar ook als je het prettig vindt om je baby heel dicht bij je te hebben. Je kunt co-sleepers kant-en-klaar kopen, maar ook zijn er op internet instructies te vinden om van de Ikea babybedjes/ledikantjes Sniglar of Gulliver zelf een co-sleeper te maken. Wij sliepen de eerste 6 maanden op Oskar’s kamertje en zijn bedje stond horizontaal tegen ons voeteinde aan. Zo hoefden we ook ons bed niet uit als Oskar wakker werd. Daarnaast heeft hij de eerste maanden vaak tussen ons in gelegen. Hierdoor sliepen we alledrie heel goed, maar dat is een persoonlijke ervaring!

FOLIUMZUUR – ook wel vitamine B11 genoemd en te vinden in verse groenten, fruit, aardappelen, volkoren producten en zuivel. Vrouwen die zwanger willen worden of zijn is vitamine B11 extra belangrijk. Een tekort heeft invloed op de ontwikkeling van het zenuwstelsel van de baby en kan tot een open ruggetje of andere afwijkingen leiden. Ik ben direct toen ik wist dat ik zwanger was foliumzuur gaan slikken, maar nog beter is het om daarmee te beginnen zodra je gaat proberen om in verwachting te raken. Foliumzuur slikken de meeste zwangeren tot ze gemiddeld 8 weken in verwachting zijn. De verloskundige geeft aan wanneer het niet meer nodig is om extra vitamine B11 te slikken. Naast het foliumzuur in de eerste weken heb ik overigens mijn hele zwangerschap (en ook nog daarna, tot de pot op was) een speciaal multivitamine preparaat voor de zwangere vrouw geslikt: Solgar Prenatal Nutrients. Een aanrader!

HYDROFIELE LUIER – dunne katoenen doeken die onmisbaar onderdeel zijn van de baby-uitzet, maar die – in tegenstelling tot wat de naam zegt – niet als luier gebruikt worden. Waarvoor gebruik je deze multifunctionele doek dan wel? Als handdoekje voor je baby, als kwijllap onder het hoofdje van je baby in bed, als snotlap, als kliederdoek en ga zo maar door. Je kunt er niet genoeg van in huis hebben, is mijn ervaring.
Er bestaan ook hydrofiele washandjes, speciaal voor het tere babyhuidje in de eerste maanden, maar ook fijn voor jezelf om make-up mee te verwijderen. De washandjes zijn minder geschikt om je baby’s gezichtje mee af te vegen als hij/zij al vaste voeding eet. De eetrestjes blijven in de ‘gaasstructuur’ van de washandjes zitten. Gebruik daar liever een gewoon washandje voor.

INBAKEREN – het van schouders tot voetjes inwikkelen van een baby. Vooral heilzaam bij baby’s die moeilijk in slaap kunnen komen. Ik bakerde Oskar de eerste drie maanden regelmatig in als hij last had van krampjes. Hij lag dan vaak als een bezetene met zijn armpjes te slaan en beentjes te schoppen (al zullen dat deels ook reflexen geweest zijn) en ja, dan val je niet zo makkelijk in slaap. Het hielp absoluut, al vond ik het wel even wennen om Oskar zo stevig in te wikkelen. Ik deed het vaak te losjes en dan schopte hij zich weer los. Het wordt aangeraden om inbakeren af te wennen vanaf een maand of vier. Tussen de vier en zes maanden beginnen de meeste baby’s met het omrollen naar hun buikje en dat is dus minder veilig als ze ingebakerd zijn. Ik heb het boek zelf nooit gelezen, maar mocht je meer over inbakeren willen weten, dan schijnt Regelmaat en Inbakeren van Ria Blom veel uitleg te geven. Onze favoriete inbakerdoek is trouwens van aden + anais. Ik gebruik de doek tegenwoordig als beschermer van Oskar’s matras.

KOLVEN – het op gang brengen van de borstvoeding via een handmatig of elektrisch kolfapparaat als de baby nog niet alle voedingen bij de moeder drinkt. Kolfapparaten kun je huren of kopen (via de kraamzorg, bij borstvoedingscentra etc.), maar zijn ook aanwezig op iedere kraamafdeling van ziekenhuizen.
Kolven doe je ook op het moment dat er een voeding zou plaatsvinden en je niet in de buurt van je baby bent. Ik werk vanaf thuis, dus heb er geen ervaring mee, maar de meeste bedrijven hebben speciale, afsluitbare kamers waar je kunt kolven tijdens je werk. Kolven is eveneens een methode om te stoppen met borstvoeding. Ik vond kolven het meest onaantrekkelijke van het geven van borstvoeding.

NAVELKLEM – steriel verpakte (blauwe) plastic klem die in het kraampakket zit. Vroeger werden er navelbandjes gebruikt, tegenwoordig is het de navelklem die de navelstreng van de baby stevig afbindt.

ONDERSTEEK – een soort grote RVS po met een deksel. Ik kon het ding gratis lenen via de Thuiszorg, want ik wilde graag thuis bevallen, maar had geen idee waarvoor het gebruikt ging worden. Op internet kwam ik de meest uiteenlopende toepassingen tegen waar ik niet echt blij van werd (van ‘Daar wordt de baby in opgevangen’ tot ‘Daar kun je tijdens de bevalling in poepen, plassen of braken’). Even bellen met de kraamzorg gaf iets van opluchting, al deed ik mijn best om me er geen voorstelling van te maken: een ondersteek wordt gebruikt om de placenta na de bevalling in op te vangen of in te plaatsen. Uiteindelijk ben ik toch in het ziekenhuis bevallen en is het me volledig ontgaan of er daar ook een ondersteek is gebruikt. Ik was totaal van de wereld van emotie, omdat een net geboren Oskar in al zijn pracht op mijn borst lag.

PERINEUM – het gebied tussen plasserd en poeperd wat kan inscheuren tijdens de bevalling. Regelmatige massage met speciale olie kan het perineumweefsel soepeler maken. Dit mag vanaf week 34. Ik kocht een flesje van die olie, maar vond het al gauw teveel gedoe tijdens die laatste weken van de zwangerschap.

RAPLEY METHODE – een methode om je kindje (rond de 6 maanden) aan vast voedsel te laten wennen, vernoemd naar Gill Rapley, en ook wel Baby-led Weaning genoemd. Toen ik de term voor het eerst hoorde, klonk deze als muziek in mijn oren en dacht ik aan een medley van rap songs. Maar Rapley staat voor het aanbieden van vast voedsel aan baby’s in plaats van geprakt of gepureerd voedsel. Oskar kreeg, toen we met bijvoeding naast de fles startten, zowel hele stukjes maar ook gepureerd/geprakt eten aangeboden, omdat hij de meeste stukjes op de grond gooide. Maar na verloop van tijd kwam daar verandering in. Tegenwoordig wil hij alleen nog stukjes eten die hij zelf in zijn handjes kan houden en in zijn mond kan stoppen. Het is iedere dag weer een feestje om Oskar zelf met zijn handjes te zien eten.
Voer de term Rapley of Baby-led Weaning in op YouTube en je komt fantastische filmpjes tegen!
Meer weten? Ecomama heeft veel nuttige info en links over de Rapley methode op haar website staan.

VOORKEURSHOUDING – wanneer je baby tijdens het slapen zijn/haar hoofd steeds naar een bepaalde kant draait. Hierdoor kan een afgeplat of scheef hoofdje Oskar deed dit niet, maar wisselde tijdens het slapen vaak van houding. Zelf zorgde ik er altijd voor dat ik zijn hoofdje per slaapbeurt steeds op een andere kant legde. Zie deze link voor meer informatie.

VORMENSTOOF – een gek woord voor leuk speelgoed: een blokkendoos met een deksel met gaten in verschillende vormen. De blokken passen enkel door het gat wat bij hun vorm past.

ZOOGCOMPRES – een soort ronde maandverbandjes voor in je (voedings)beha om lekkende moedermelk in op te vangen. 1 tip: zorg dat je ze in huis hebt en vooral ook een een voedingsbeha (mits je tenminste borstvoeding wilt geven).

Naast de hierboven vermelde termen bestaan er ook nog een aantal afkortingen die op Twitter, in sms-jes of ander digitaal verkeer tussen (new-born) moeders terugkomen. 

BM – baarmoeder
BV
– borstvoeding
CB – consultatiebureau
KDV
– kinderdagverblijf
VK – verloskundige

Afbeelding: Woodland ABC door Dustin Groeneman via Tumblr

No comments yet

Geef een reactie

