Skip to content

Power smoothie voor mammie (en pappie)

maart 31, 2012


Nodig voor 2 personen:

Blender
1 pakje diepvries frambozen (o.a. te koop bij Albert Heijn) of een bakje verse frambozen
1 middelgrote (bio) mango
1 joekel van een rijpe (bio) banaan
1/2 eetlepel biologische kokosolie extra vierge (bijvoorbeeld van Amanprana of Royal Green)
Optioneel: ongezoete basismuesli

Doe de frambozen in de blender en voeg aan de bevroren vruchten nog wat (heet) water toe. Je kunt de frambozen eventueel eerst laten ontdooien voor gebruik (als ik dat vergeten ben, dan doe ik ze in een vergiet en schenk er gekookt water over, want mijn maag is geen fan van een ijskoude smoothie).
Schil de mango en snijd deze in stukjes. Doe de mango bij de frambozen in de blender.
Schil de banaan en snijd deze in plakjes. Bak de plakjes banaan in de kokosolie en doe ze bij het overige fruit. Dit geeft een superlekkere smaak en een beetje warmte aan de smoothie, maar het zorgt er bovendien voor dat het zetmeel in de banaan wordt omgezet naar sneller en lichter verteerbare suikers.
Deze tip nam ik een paar jaar geleden over uit het fantastische boek ‘Het lichaam is perfect’ van Annemarie Postma. Ik was nooit een liefhebber van rauwe bananen en kreeg er altijd een opgeblazen gevoel van, behalve als ik pannenkoeken met gebakken banaan at. Sinds ik in ‘Het lichaam is perfect’ las waarom je bananen beter kunt bakken, doe ik ook gebakken banaan in mijn smoothies.
Mix alle ingrediënten in de blender en voeg naar wens nog een handje muesli als topping toe.

Oskar vindt deze smoothie op kamertemperatuur (en zonder de muesli) trouwens ook heerlijk!

Make a power smoothie by putting a mango, fresh or frozen raspberries and 
a baked banana in your blender. 
Baked banana? Yes! 
By baking a banana (preferably in organic extra vierge coconut oil) the starch 
in the banana turns into easier to digest and energy gaining sugars.
Optional you can add some unsweetened muesli as a topping.
Oskar loves this smoothie as well on room temperature and without the muesli.

No comments yet

Geef een reactie

