Skip to content

Petit Bateau: icoon voor jong en oud(er)

september 20, 2012

Foto: Benni Valsson

Wie kent ze niet? Merken die met hun uitstraling of logo een bepaald gevoel bij je oproepen. Het is niet direct in woorden te omschrijven, maar ze voelen nostalgisch, vertrouwd.
Ik heb dat onder meer met Petit Bateau. Waarschijnlijk was ik in een vorig leven een petit Française, van top tot teen in het iconische Franse merk gestoken, en verlang ik nog steeds hartstochtelijk terug naar die tijd. Want in mijn kindertijd in dit leven was het wel anders. Mijn moeder was vooral van de Hema (denk: badstof onderbroeken), maar ook van Koala (bestaat dat nog?).


Petit Bateau ontdekte ik pas toen ik net mijn tienertijd had afgesloten, in de jaren negentig bij mijn toenmalige favoriete kledingzaak. Daar verkochten ze uni Petit Bateau T-shirts. Keurig opgevouwen in kartonnen doosjes. Perfecte basics! Ik kocht ze direct in alle beschikbare kleuren. In de grootste kindermaat. In de jaren negentig was strak immers het credo en maakte het ook niet uit of je navel eronder uitpiepte (dat schijnt een terugkerende trend te zijn, maar ik vind dat sommige modetendensen enkel in herinneringen herhaald mogen worden).

Foto: Sofia Sanchez & Mauro Mongiello

Anno nu moet ik bij Petit Bateau vooral denken aan fris-fruitige babies met rode wangetjes die liggen te kirren in hun crisp & cleane rompertjes van fijne ribkatoen. Zo lag Oskar er in ieder geval bij in zijn gestreepte eco katoenen Petit Bateau romper toen hij nog maar net geboren was. Zo zoet! Net zoals het pakje hieronder.


Toch ben ik nu zelf ook weer aan de Petit Bateau. Een paar maanden geleden ontving ik een persmailing met collectie-informatie over de herfst/wintercollectie 2012 en daar zat een très jolie top bij. In maat L nog steeds aan de behoorlijk ‘petiterige’ kant, maar ik ben gelukkig de breedste niet en mijn lange armen pasten er ook nog net op acceptabele wijze in. Als ik de top draag dan ben ik een wandelende Petit Bateau reclamezuil, want ik krijg er haast altijd wel een compliment over.


Wat ik ook nog aantrof in de persmailing was een folder vol met historische achtergrondinformatie over het merk dat al sinds 1893 bestaat. Het spreekt me vooral aan dat Petit Bateau vervaardigd wordt in schone fabrieken in Frankrijk, sterk bewust is van milieukwesties en een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering houdt. Dat is natuurlijk een uitdaging als katoen het belangrijkste materiaal is in de collecties. Gelukkig biedt het merk ook babykleertjes van organic cotton.
Ik heb me niet verdiept in de rest van de collectie (foei), maar misschien is er voor grote mensen ook wel bio katoenen Petit Bateau te koop.


En ten slotte, vers van de pers: regelmatig gaat Petit Bateau een samenwerking aan met een modehuis. Dit keer de beurt aan het Franse label Carven. Vanaf 5 december 2012 te koop in Petit Bateau stores. Vol verwachting klopt ons hart…
Kijk HIER voor de plaatjes.

Geef een reactie

