Skip to content

Oskar’s ABC

november 8, 2012

Over een paar weken wordt Oskar alweer 18 maanden, ofwel anderhalf jaar! Dat laatste kan ik dan een maand lang zeggen. Daarna is het 19 maanden, want 1 jaar en 7 maanden klinkt een beetje gek.
Oskar babbelt er vrolijk op los en voordat ik het straks weer allemaal vergeten ben (ik loop ruim een half jaar achter in mijn notebook waarin ik voor Oskar korte verhaaltjes over zijn leven en ontwikkelingen schrijf) volgt hier een opsomming van zijn vocabulaire.

A van Aapje, Appoe of gewoon Appel, Auto, Auw (Oskar trekt aan zijn eigen haren en zegt dan Auw, want dat doet het als hij aan iemands (lees: mijn) haren trekt.
B van Baabaapapa (Barbapapa), Bal, Bam Bam (Klok), Blaate (Bladeren), Boem (Ballon), Bloem, Boom en Boetah / Boetuh (betekenis: Doekje, ofwel zijn Småfolk ‘knuffel-hydrofieldoek’)
D van Dijne (Gordijnen)
J van Jàh (Ja, maar liever wijst Oskar naar wat hij wil als ‘ja gebaar’)
L van Laasjes (Laarsjes), Lich/Lichje (betekenis: Licht / Lamp)
M van MAMA (!!!), Mauw (Miauw), Messs (lekker ssssslissen) en Mijns (betekenis: van mij / ik)
N van Nèh (Nee, een van zijn favorieten) en Neus
P van Paat (betekenis: Paard), Pap, PAPA (!!!) en Poes

Je leest het: Oskar is volop in ontwikkeling.
Naast bovenstaande woordjes (waarschijnlijk ben ik toch nog een paar vergeten, maar die zet ik er dan gewoon nog even tussen) spreekt hij ook een soort van Scandinavisch dialect.
Op een dag begrijp ik alles wat Oskar zegt. Tot die tijd doe ik natuurlijk alsof en knik ik vol begrip als hij enthousiast vertelt over de vogel die in de struiken verdween, over de blaadjes die van de bomen vallen en over papa, de liefste man op aarde, die helaas weer naar zijn werk moest vandaag.

No comments yet

Geef een reactie

