Skip to content

Zwangerschapsyoga voor thuis

december 4, 2012

IMG_2825
Dit yogaboek uit 1983 bevat de meest geweldige foto’s. Ik wilde eigenlijk schrijven ‘retro yogaboek’, maar in geval van yoga kan ik eigenlijk niet over retro spreken. Yoga is altijd actueel. De beelden die in dit boek staan zijn echter heerlijk nostalgisch.

IMG_2822
Toen ik zwanger was van Oskar deed ik bijna dagelijks de kat-koe houding die hierboven is afgebeeld. Tijdens deze oefening, waarbij je op je handen en knieën steunt, krom je de rug afwisselend hol en bol. De oefening versterkt de baarmoeder, bevordert een diepe ademhaling en heft spanningen op in de onderrug.
Doen?
1. Ga op je handen en knieën (op een yogamatje) zitten. Adem een paar keer rustig in en uit door je neus. Adem uit en krom de rug omhoog, maak het onderste gedeelte van de rug plat. Voel hoe de baarmoeder omhoog getrokken wordt. Adem rustig door, maar blijf niet te lang in deze houding. Maak je rug niet hol bij een inademing. Dit wordt bij zwangerschap afgeraden.
2. Adem in en krom de rug omlaag, zodat je als het ware een holle rug maakt. Til je hoofd omhoog en achterover. Blijf gewoon doorademen.
Herhaal 1 en 2 een paar keer. Het gaat bij yoga, zwanger of niet, nooit om presteren, maar wel om bewuste aandacht in het moment.
Keep it slow and take it easy.
Zie HIER een korte video-uitleg over de cat/cow pose.

IMG_2824

Een andere houding die ik vaak heb aangenomen tijdens mijn zwangerschap is de wijdbeense hurkhouding (squate pose) die je hierboven ziet.
Hurken maakt het bekkengebied los en versterkt de beenspieren. Het houdt de onderrug lenig en zorgt voor een zachte druk op de buik, wat de bloedsomloop bevordert en verstopping voorkomt.
Ik zakte vanuit staande houding heel langzaam – via een denkbeeldige muur – naar beneden in de squat houding, maar zijn ook andere manieren om in deze houding te komen. Zeker fijn als je buik al je boller is of wanneer je geen beoefend yogini bent!
Kijk bijvoorbeeld eens naar DIT FILMPJE.

Als je niet gewend bent om te hurken kun je ook een stoel gebruiken ter ondersteuning.
Of… je hurkt tegen de muur. Dat deed ik na het tweede trimester ook.
Zie de afbeelding en uitleg hieronder. Of volg de instructies van DEZE VIDEO.

Eindig na de oefeningen altijd met Savasana, ofwel: de lijkhouding. Normaliter is deze op je rug, maar als je in verwachting bent kun je beter op je zij liggen om je rug te ontlasten. Lees HIER meer.
Zelf vond ik het heerlijk ontspannend om ‘schuin op mijn buik’ te liggen waarbij mijn hoofd op 1 of beide armen leunde en ik 1 been gestrekt hield en het andere optrok en dit afwisselde met het andere.
Ik zal hier nog een afbeelding van plaatsen binnenkort!

IMG_2823
In het Praktisch Yogaboek staat ook een foto van een zwangere vrouw in yoga positie die ik jullie niet wil onthouden… IMG_2828
Nee… zo heb ik niet gestaan toen ik zwanger was! Deze houding (de Schorpioen) is enkel voor vergevorderde yogabeoefenaars die jarenlange ervaring met dit soort ingewikkelde houdingen hebben en daardoor over de zelfverzekerdheid en kracht beschikken om deze tijdens hun zwangerschap te beoefenen.

NAMASTÉ!

No comments yet

Geef een reactie

