Skip to content

Getest! MyBasket

april 4, 2013

mybasket1
In juni wordt voor de tweede keer de Zero Plastic Week georganiseerd. Ik heb de intentie om mee te doen: een week lang geen nieuw plastic aanschaffen! Dat betekent dat ik met plastic tasjes en bakjes die ik al in mijn bezit heb naar de Eco-dealer, buurtsuper of de markt moet gaan en verder vooral heel veel levensmiddelen niet kan kopen.

Wat betreft het gebruik van plastic tasjes zal ik geen moeite hebben om deze achterwege te laten tijdens Zero Plastic Week. Ik ben het type dat zich onwijs schuldig voelt als ik mijn katoenen shopper thuis ben vergeten en alsnog een tasje moet kopen (dat voelt beter dan zo’n gratis flutding). Ja, ik ben nogal een anti-plastic-tasjes-activist. En ik vind het ronduit stom dat mensen nog steeds om plastic tasjes bij de kassa vragen. Mooi dat Kruidvat nu biologisch afbreekbare tasjes van suikerriet aanbiedt, maar nog beter zou het zijn als mensen daar gewoon voor zouden moeten betalen. Bijvoorbeeld 1 euro per tasje. Misschien dat ze dan voortaan wel altijd een eigen tas bij zich hebben.

mybasket3
Anyhow, na een vrij lange inleiding arriveer je hier bij een nieuwe producttest. MyBasket is een stevig kratje van volledig recyclebaar plastic voor aan je fietsstuur. Een soort winkelmandje, maar dan van jezelf. Handig voor als je boodschappen gaat doen. Bij het kratje komt een idiot-proof instructiehandleiding (die ik idioot lang bestudeerd heb). Je zet zelf je MyBasket in elkaar en monteert deze, afhankelijk van op welke plek je fietslamp zich bevindt, aan het stuur. In mijn geval zit het mandje niet heel stevig aan het stuur, maar dat komt omdat ik nog een beugel voor het kinderzitje aan mijn fiets heb zitten. Zo lang ik het gewicht van de boodschappen goed over de bodem van de krat verdeel, is er echter niets aan de mand, eh hand.
mybasket2
Effe serieus, MyBasket is van Nederlandse makelij en verkrijgbaar in verschillende designs. Customized bedrijfsmandjes horen ook tot de mogelijkheden. De voordelen van MyBasket: een stylish, duurzaam kratje voor aan je fietsstuur, de ‘ophanghaken’ zijn tevens de hengels van het mandje, je hebt geen tasje meer nodig en spaart daarmee het milieu, je kunt zwaardere boodschappen of onhandige spullen makkelijk aan je stuur vervoeren. Eerlijk gezegd gebruik ik het mandje vooral voor dat laatste. Voor minder of makkelijker spul neem ik gewoon mijn katoenen shopper mee.
Nadelen: er zit geen slotje aan MyBasket en daarmee is hij dus niet jat-proof, voor als je een tussenstop maakt op weg naar de super. En verder, door de uitsparing voor je fietslamp moet je soms je boodschappen extra zorgvuldig inpakken, want anders passen ze niet.

Hoe dan ook: MyBasket is een uitkomst voor (stads)mensen die geen vaste krat of fietstassen aan hun fiets willen en rieten mandjes te truttig vinden (en te onhandig door de uitstekende ophangbeugels).
Te koop vanaf € 21,95 via de MyBasket webshop.

PS: wil je zien wat de plastic soep die over de oceanen drijft met dieren doet? 
Kijk dan naar DEZE trailer.
No comments yet

Geef een reactie

