Skip to content

Later is nu

juni 22, 2013

Beer
Oskar had net zijn pyjamaatje aan en stond op de commode om de knuffels op het plankje boven hem te pakken. Met volle kracht gooide hij ze allemaal op de grond. Zoals hij wel vaker deed, omdat gooien met dingen nu eenmaal in zijn aard zit. Tenminste, in deze fase van zijn leven. Ik keek naar de vloer en zag daar kleine stukjes bruin glas liggen. Iets was gebroken.
“Oooh neeee! Het oogje van mijn lieve beertje is stuk!,” riep ik. Mijn beertje, vaal en versleten, gekregen vlak na mijn geboorte, had nog maar 1/4 oog over en de rest lag in brokjes naast hem. “Schat, knuffels zijn om te knuffelen! Als je wilt gooien, dan doe je dat met een bal, buiten! Kijk nou toch, mijn beertje is stuk!” De dader was al lang met iets anders bezig. Tandenpoetsen met papa. Hij had geen oor voor mijn gejammer. Een gevoel van teleurstelling kwam om de hoek kijken.
Ik liet het sneue beertje aan mijn vriend zien. “Mijn beertje… hij is al mijn hele leven in mijn leven en hij ruikt nog al die jaren hetzelfde. En nu is hij stuk!” Mijn vriend lachte me met een grote grimas toe of uit. Het is maar hoe je het wilt zien.
Terwijl ik even later druk met de secondenlijm in de weer was, moest ook ik opeens lachen.
“Mijn beer is nu stuk, maar ja, zo gaat dat in het leven he? Dingen kunnen kapot gaan,” zei ik terwijl niemand meer luisterde. Toen het pluchen oudje van een gelijmd oogje was voorzien, kreeg ik een fijne ingeving.
Waarom heb ik dit beertje eigenlijk al die jaren bewaard?
Voor later! Wie weet zou er op een dag mijn eigen of een ander kind mee kunnen spelen.
En zo was het nu dan eindelijk geschied.

One Comment leave one →
  1. Hans Willems permalink
    juli 3, 2013 5:48 pm

    wat lief, mammie

Geef een reactie

