Skip to content

Hip en Hanneke

november 14, 2013

jip-en-janneke
Oskars favoriete boek op dit moment is het grote dikke boek van Hip en Hanneke, oftewel Jip en Janneke van Annie M.G. Schmidt. De eigenzinnige tekeningen door Fiep Westendorp halen zoete herinneringen uit mijn eigen kindertijd naar boven.
De plaatjes van Jip en Janneke vond ik altijd ietwat bevreemdend. Maar dat was gelijktijdig ook het magische: de gekke tekeningen in combinatie met de sterk tot de verbeelding sprekende verhaaltjes.
Nu lees ik ze voor aan Oskar of ik laat Oskar zelf iets vertellen over wat hij op de plaatjes ziet.
Weer geniet ik als een kind, samen met mijn kind.

Jip en Janneke met bloemenjip10
PS: Annie M.G. Schmidt is het écht helemaal hier in huis. De liedjes over Dikkertje Dap en de Kat van Ome Willem worden uit volle borst meegezongen. Als je aandachtig naar de teksten luistert kun je maar een ding beamen: Annie M.G. Schmidt was een genie, een woordentovenares met een grenzeloze fantasie. Hulde aan Annie!

Illustraties © Fiep Westendorp

One Comment leave one →
  1. Hans Willems permalink
    januari 2, 2014 10:25 am

    En zo komen de jeugdherinneringen weer voorbij….

Geef een reactie

