Skip to content

Olifant in het Fins

januari 7, 2014

Ninke Swaak maakt illustraties van dieren onder de naam norsu.
Haar werk is prachtig voor in de kinderkamer. Die flamingo’s!
Ik stelde Ninke een aantal vragen om meer te weten te komen over haar werk.

NS13_013_BlogImage_20cm-72dpi_def01_1
Kun je iets over je achtergrond vertellen? Werk je fulltime als illustrator?
“Ik ben begonnen als vormgeefster in de modebranche en vervolgens in 2010 onder de naam NowStarring gaan freelancen. Al die tijd ben ik, naast het ontwerpen voor anderen, bezig geweest om norsu vorm te geven. Sinds een paar maanden is de webshop open en momenteel ligt mijn focus bij het verder uitbouwen van norsu.”

Hoe is norsu ontstaan?
“Illustreren is vaak een ontdekkingsreis. Wat teken je en waarom? Van kleins af aan teken ik dieren en ben ik gefascineerd door hun karakteristieke, gekke trekjes. Wat is uiteindelijk mooier dan je passies samen te voegen en het te kunnen delen?! Zo is norsu ontstaan. Naast een mooi beeld vind ik het belangrijk dat mijn producten een verhaal vertellen. Zo vertel ik dus beeldend en in verhaalvorm over de unieke eigenschappen van het dier. Een moeder kan dit op haar beurt weer doorgeven aan haar kind.”

NS13_013_BlogImages_20cm-72dpi_Def01_3
Wat betekent de naam norsu?
“Voor de naam ben ik op zoek gegaan naar een dier dat het vermogen heeft om te leren en te onthouden. En zo kwam ik terecht bij ‘norsu’, dat ‘olifant’ betekent in het Fins.”

Heb je zelf ook kinderen?
“Zelf heb ik nog geen kinderen, maar in mijn omgeving zijn gelukkig behoorlijk veel kleine boefjes te vinden.”

Dieren vormen een grote inspiratie voor je. Heb je ook een lievelingsdier?
Natuurlijk vind ik ze allemaal erg leuk! Maar toch is de Panda mijn favoriet. Het is ook echt een heel mooi dier om te tekenen.”

Je verkoopt je werk op Etsy. Daar ben ik een grote fan van. Heb je zelf nog favorieten op Etsy of andere tips op het gebied van fijn spul?
“O ja ik ben ook echt fan van Etsy. Het zit bomvol creativiteit. Zelf vind ik het werk van ‘Mount Royal Mint’ erg leuk, maar aan mijn favorieten op Etsy kun je zien dat het er veel meer zijn.”

NS13_013_BlogImages_20cm-72dpi_def01_2
Wat kunnen we nog meer van je verwachten in de toekomst?
“Momenteel ben ik druk met het voortraject van een aantal producten, waaronder knuffels en muurstickers. Erg leuk en spannend allemaal!”

Meer zien? Kijk dan op de website van www.norsustories.nl
De shop van Ninke vind je op Etsy: www.etsy.com/nl/shop/norsuStories

Ik ben trouwens benieuwd wanneer er een olifant illustratie van norsu komt!

One Comment leave one →
  1. januari 7, 2014 11:14 am

    En als die Olifant van Norsu er is, dan wil ik um 🙂
    Voor op mijn schrijfkamer. Overigens vind ik een uil ook leuk in tekening…

Geef een reactie

